09-18-2013, 04:54 PM
Sterowanie PWM polega z grubsza na tym co napisałeś.
Czyli jak np jest
23,99V to wypełnienie jest 0%
24,00V - 1%
24,01V - 2%, tak żeby zbić V do 24,00V
i znowu jak 24,01 - 3%
i tak dalej.
Czyli pomiar napięcia układu odbywa się setki razy na sekundę i w zależności od "odczytu" procesor na bieżąco dostosowuje wypełnienie, żeby utrzymać zadane napięcie. Jak napięcie spadnie choćby ciut poniżej zadanego to wypełnienie spada do 0%.
Ja u siebie napięcie mam ustawione troszkę poniżej napięcia znamionowego paneli. Jeśli Twoje panele wg producenta dają max prąd powiedzmy 24V to ja bym ustawił na 23,8V. Jak producent podaje 29,5V (co bardziej prawdopodobne) to ja bym ustawił na 29,3V. Wtedy wyssiesz wszystko co dają.
Jeśli chodzi o częstotliwość PWM z LK to jest stanowczo za dużo (poza tym LK nie mierzy napięcia na wejściu, tylko ustawiasz sam wypełnienie - w naszym przypadku bezurzyteczne - bo ma być automat, który sam się dostosowujący do zmiennego napięcia na panelach) . Najczęściej stosuje się 100-500Hz. Spowodowane jest to głównie tym, że MOSFET najbardziej się grzeje (czyli powoduje straty) w momencie przełączania. Jak się przełącza 100 razy na sekundę to grzeje się mniej niż 2600 razy na sekundę. To tak w uproszczeniu trochę. Ja u siebie sprawdzałem nawet przy 15Hz. Działało, ale napięcie trochę pływało - nie ma to w sumie większego znaczenia przy grzałkach. Teraz mam na 61Hz.
Dodatkowo przy wyższych częstotliwościach i dłuższych kablach do grzałek układ zaczyna działać jak powielacz napięcia - kable to kondensator, grzałka to cewka... U mnie przy napięciu układu ok. 220V przez PWM generowało się napięcie ponad 1kV (to nie nie pomyłka 1000V). A to już nie jest zabawa, zwłaszcza że tu mamy DC.
Układ Atmegi jest prosty, program też jak się człowiek zna. Można znaleźć gotowce - schemat, płytka, soft do wgrania.
Ja zamawiałem gotowy układ ze zmodyfikowanym softem pod moje potrzeby. Na początku opisu mojej instalacji na Elektrodzie jest link http://rysiny.ovh.org/_sterownik_malej_e..._brizo.htm
Czyli jak np jest
23,99V to wypełnienie jest 0%
24,00V - 1%
24,01V - 2%, tak żeby zbić V do 24,00V
i znowu jak 24,01 - 3%
i tak dalej.
Czyli pomiar napięcia układu odbywa się setki razy na sekundę i w zależności od "odczytu" procesor na bieżąco dostosowuje wypełnienie, żeby utrzymać zadane napięcie. Jak napięcie spadnie choćby ciut poniżej zadanego to wypełnienie spada do 0%.
Ja u siebie napięcie mam ustawione troszkę poniżej napięcia znamionowego paneli. Jeśli Twoje panele wg producenta dają max prąd powiedzmy 24V to ja bym ustawił na 23,8V. Jak producent podaje 29,5V (co bardziej prawdopodobne) to ja bym ustawił na 29,3V. Wtedy wyssiesz wszystko co dają.
Jeśli chodzi o częstotliwość PWM z LK to jest stanowczo za dużo (poza tym LK nie mierzy napięcia na wejściu, tylko ustawiasz sam wypełnienie - w naszym przypadku bezurzyteczne - bo ma być automat, który sam się dostosowujący do zmiennego napięcia na panelach) . Najczęściej stosuje się 100-500Hz. Spowodowane jest to głównie tym, że MOSFET najbardziej się grzeje (czyli powoduje straty) w momencie przełączania. Jak się przełącza 100 razy na sekundę to grzeje się mniej niż 2600 razy na sekundę. To tak w uproszczeniu trochę. Ja u siebie sprawdzałem nawet przy 15Hz. Działało, ale napięcie trochę pływało - nie ma to w sumie większego znaczenia przy grzałkach. Teraz mam na 61Hz.
Dodatkowo przy wyższych częstotliwościach i dłuższych kablach do grzałek układ zaczyna działać jak powielacz napięcia - kable to kondensator, grzałka to cewka... U mnie przy napięciu układu ok. 220V przez PWM generowało się napięcie ponad 1kV (to nie nie pomyłka 1000V). A to już nie jest zabawa, zwłaszcza że tu mamy DC.
Układ Atmegi jest prosty, program też jak się człowiek zna. Można znaleźć gotowce - schemat, płytka, soft do wgrania.
Ja zamawiałem gotowy układ ze zmodyfikowanym softem pod moje potrzeby. Na początku opisu mojej instalacji na Elektrodzie jest link http://rysiny.ovh.org/_sterownik_malej_e..._brizo.htm
<t></t>